Millaisia persoonia on Nuorten Yrittäjien toiminnan takana? Esittelyssä Matti Laitinen, Kuopiosta

"Vierivä kivi ei sammaloidu. Välillä kivi tuntuu menevän hitaasti kiemurrellen (miltei ylämäkeen) ja välillä nopeasti kohti tavoitteita - pääasia on, että tunnen sen liikkeen!"

1. Miten sinusta tuli yrittäjä?

Nimeni on Matti ja asun Savon sydämessä, Kuopiossa. Kuvailisin itseäni ekstroverttinä, seikkailijana, hieman taiteellisena (muualta kuultua), mutta aina tilanteen vaatiessa käytännönläheisenä puuhamiehenä. Uskoisin, että tämä monimuotoisuus selittää myös yritteliäisyyteni.

Ensimmäisen ammatillisen kipinän koin muotoiluosaamisen ja liiketoiminnan kehittämisen risteyksessä. Kipinä nousi tarpeesta uudistaa ajatteluamme esimerkiksi digitaalisten palvelujen käyttökokemuksen parantamiseksi. Muutaman vuoden muotoilualan parissa työskenneltyäni päädyin vielä jatkamaan opintojani innovaatiojohtamisen linjalle Itä-Suomen yliopistoon, jossa tutkin tarkemmin modernin työelämän haasteita sekä tulevaisuutta.

Järjestötoiminnan kautta kohtasin Paulin sekä Tuomaksen ja lähdin mukaan ValueThingin remmiin. Tiimin tekemisen meininki ja yritteliäs arvomaailma sekä rehellinen asenne tekivät vaikutuksen, joten päätin liittyä mukaan tähän kulttuurin. Valuen tarkoituksena on auttaa ihmisiä ja firmoja, erityisesti tutkimusvetoisia ja kehittyviä organisaatioita tekemään konkreettisia myynnin ratkaisuja sekä askeleita palvelujensa kehityksessä. Me olemme eräänlaiset tuntosarvet asiakkaille ja kentälle - yhdistettynä myyntiin ja markkinointiin.

Viimeisenä viitenä vuotena olen osallistunut yritysverkostojen toimintaan suhteellisen aktiivisesti. Olen ollut mukana esimerkiksi Savon Nuorten Yrittäjien toiminnassa, Entrepreneurship Societyissä, kiihdyttämöissä ja kymmenien tapahtumien tuotannossa. Motivaationi kasvaa uusien mahdollisuuksien sekä itseni haastamisen kautta ja tiimeissä olen usein kehittäjän tai organisaattorin roolissa.

Nykyinen kehityskohteeni on tarinankerronta eli metodi ja filosofia, jossa tuodaan tavoitteellisesti ja faktoihin perustuen esille ihmisten kyvykkyydet, unelmat, haasteet ja valinnat. Tarinankerronta perustuu empatiaan, ihmisen syvään ymmärtämiseen ja tämän ymmärryksen kertomiseen eri työkaluilla. Tarinankerrontaa voidaan käyttää sisäiseen kehittämiseen tai vaikka markkinoinnin draiveriksi.

2. Mottosi?

Vierivä kivi ei sammaloidu. Siihen kiteytyy intohimoni oppimiseen, asenteeseen ja uteliaisuuteen. Liekö se kuvaa myös sosiaalista puoltani. Välillä kivi tuntuu menevän hitaasti kiemurrellen (miltei ylämäkeen) ja välillä nopeasti kohti tavoitteita - pääasia on, että tunnen sen liikkeen!

3. Tärkeitä asioita elämässä?

Ystävät, läheiset ja yhteisöt pitävät minut kiinni arjessa, jossa kulkevat myös peruspilarit onnellisuuteen – onnellisuus ei ole henkilökohtainen päämäärä vaan tulos peruspilareista! Tämä yhteys auttaa myös selvittämään ja ylittämään elämään kuuluvia väistämättömiä töyssyjä sekä kuiluja. Työvirtaani käyn läpi hyvin intohimoisesti, jonka takia välillä huomaan suhteiden ylläpidon jäävän liian pienelle huomiolle. Lisäksi energiaani kuluu paljon aktiivisessa elämäntyylissä, joten olen miltei kantapään kautta oppinut, että kyky levätä on taito siinä missä muutkin. Onnekseni olen saanut paljon ymmärrystä ja sparria läheisiltä.

Suurissa onnistumisissa on harvoin kyse puhtaasti itsestään. Useimmiten hyvät asiat kumpuavat esimerkiksi tiimin aidosta pätevyydestä, eteenpäin pyrkivästä ilmapiiristä ja kulttuurista. Ongelmienratkaisu ei ole muuttuvassa maailmassa helppoa, joten kiperiäkin argumentteja sekä "luovaa hiontaa" täytyy harrastaa. Aina ei kannata olla pelkästään oikeassa, vaan on parempi haastaa omat käsityksensä.

Yksi unelmistani on nähdä kukoistava ja moderni Suomi, jossa työnteko sekä erityisesti innovointi kannattaa. Innovoinnin ydin ei ole mielestäni pelkästään veropolitiikassa tai linjavedoissa, enemmänkin yrittäjät tarvitsevat tuekseen kasvunkoneistoa sekä kykyä reagoida ympäristön muutoksiin. Kulttuurin pitäisi sallia uudet toimintatavat ja joustot, paremmat tuotantotekniikat ja digitaalisten palvelupolkujen käytön. Uskon muutoksen tapahtuvan kunnianhimoisten yrittäjien ja markkinoinnin arvopotentiaalin kautta. Täytyy muistaa, että esimerkiksi huipputekniikasta tai luovista workshopeista huolimatta arvon luonnissa keskitytään 90%:sti asiakkaan ongelmien ratkaisuun, merkityksien luomiseen ja tarpeisiin. Toisaalta joskus luova anarkia ja ”vaaralliset” ideat ovat kehityksen moottori! Tähän peilaten jokaisen kannattaisi miettiä muutosta omassa toiminnassaan ja antaa sallimusta kokeiluun.

4. Mistä olet kotoisin?

Olen kotoisin Leppävirralta.

5. Parasta yrittäjäjärjestön jäsenyydessä?

Nyt on tarve lisätä yhteisöllisyyttä ja siihen kuuluvia arvoja, joita haluan itsekin käytännössä toteuttaa. Tätä voi tehdä mm. yrittäjäjärjestöjen sekä kumppanien kautta. Kasvuhaluisten nuorten yrittäjien törmäyttäminen perinteisen polven yritysten kanssa on myös tärkeä huomion kohde – kokemus ja hiljainen tieto on hyvä saada tukemaan nuoria (ehkä hieman idealistisia) innovaattoreita.

Järjestöelämä on kuulunut elämääni jo useita vuosia. Alkuaikoina ilman suurempaa kokemustakin olen ollut järjestämässä alueellisia tapahtumia, keskittyen nuoreen yrittäjyyteen, uusiin liikeideoihin ja tiimiytymiseen. Oman kantansa kertominen on kuulunut myös henkilökohtaisen kehittymisen kulmakiviin ja antanut hyvää kosketuspintaa elävään elämään. Uskon, että jokaisella on mandaatti kokeilla ja kehittää ympäristöään näköisekseen – aina kuitenkin tarvitaan se ensimmäinen rohkea askel.

6. Laitetaanko kinkku leivällä juuston alle vai päälle?

Kinkku menee useimmiten miltei huomaamatta ensin :)

http://valuething.fi/