Myyjien myyjä

Vuoden nuori yrittäjä 2016 -finalisti Roope Rämänen, 29, sai idean nykyiseen yritykseensä pyörittäessään vielä edellistä yritystään. Hänen luotsaama Finnchat alkoi ensimmäisten joukossa tarjota Suomessa chat-myyntipalvelua verkkokaupoille. Heti ensimmäisenä haaviin tarttuivat asiakkaiksi Suomen nimekkäimmät verkkokaupat.

Mistä liikeideasi syntyi?

Ennen Finnchatia pyöritimme nykyisen yhtiökumppanini Tiina Lindroosin kanssa verkkokauppaa, joka myi koirille ruokaa ja tarvikkeita. Keksimme testata, miten myyjän lisääminen chatin kautta verkkosivuille parantaisi myyntiä. Ja paransihan se.

Meitä ennen kukaan ei Suomessa tarjonnut chat-myyntipalveluita yrityksille. Otimme keskiöön nimenomaan myynnin tekemisen. Tuotteemme parantaa asiakkaan myyntiä ensinnäkin sillä, että chat-asiakaspalvelijamme tuntevat asiakkaan verkkokaupan tuotteet. Toiseksi, olemme luoneet teknologian, joka tunnistaa, mitä kenellekin sivulla vierailijalle kannattaa myydä.

Miten sait bisneksen lentoon?

Meillä kävi älyttömän hyvä tuuri, kun olimme juuri oikeaan aikaan markkinoilla ja meillä oli osaava tiimi. Saimme heti alkuun asiakkaaksi Mustan Pörssin verkkokaupan, joka oli hyvä referenssi. Parin kuukauden sisällä saimme seuraksi Sokoksen, Prisman ja Elisan, eli meillä oli nopeasti hallussa merkittävä osa Suomen verkkokaupoista. Chat on niin näkyvä osa verkkosivua, että monet toimijat alkoivat seurata perässä ja halusivat sivuilleen saman palvelun.

Valttimme on se, että henkilöstömme todella tuntee asiakkaan tuotteet. Esimerkiksi Sokoksen chat-myyjillä on toimistollamme hylly, josta he voivat hakea tuoksuteltavaksi hajuveden, josta asiakas pyytää chatissa arvostelua.

Millainen askel yrittäjyyteen oli?

Meillä on alusta lähtien ollut hyvä tiimi, mikä helpottaa tekemistä paljon. Lindroosin lisäksi ydintiimissämme on Samir Abbassi. Tunnen molemmat kouluajoilta. Finnchat on itse asiassa kolmas yhteinen yrityksemme. En ole varma, eroaako yrittäminen lopulta kovin paljon palkkatyöstä. Jos on yrityksessä johtavassa asemassa, niin vastuuta saattaa olla yhtä paljon kuin yrittäjällä itsellään.

Minulle yrittäjyys on keino toteuttaa itseäni. Tykkään tehdä erilaisia juttuja ja yritys mahdollistaa sen, että voin lähettää tekemisistäni laskun.

Mikä on ollut paras hetki yrittäjän urallasi?

Kaksi asiaa nousee ylitse muiden. Ensimmäinen on se, kun näkee jonkun oman tiimiläisen onnistuvan ja nauttivan onnistumisestaan. Toinen on se, kun itse onnistun jossain.

Teknologisessa kehitystyössä joutuu usein miettimään pitkään, miten jotkut palaset saa loksahtamaan kohdalleen. Kun ne viimein loksahtavat, on tunne mieletön.

Mikä on ollut yrittämisessä vaikeaa?

Itselleni kaikkein vaikeinta on nähdä tiimiläisteni tai työkavereideni huonoa fiilistä, tai että jokin on pielessä. Tällaisia tilanteita on onneksi aika vähän, mutta näin isossa porukassa (noin 60 henkeä) niitä tulee vääjäämättä. Haluaisin aina auttaa, mutta kaikessa ei voi olla avuksi ja sitä on välillä vaikea hyväksyä.

Toinen iso haaste liittyy sekin työntekijöihin, sillä hyviä tyyppejä ja työntekijöitä on vaikea löytää. Siihen on pitänyt keksiä kaikenlaisia sirkustemppuja. Aika usein työntekijät ovat löytyneet verkostojen kautta, kun tutun tuttu suosittelee.

Mitä näkyy yrityksen tulevaisuudessa?

Suomen markkinoille on perässämme tullut kaikenlaista yrittäjää. Edelleen Suomessa pitää juosta kovaa, että pysymme muutaman harppauksen edellä kilpailijoita.

Alkuvuodesta laajensimme tuotteitamme niin, että tarjoamme nyt myös pelkkää teknologiaamme ilman chat-asiakaspalvelijoita asiakkaille teknologisena ratkaisuna. Se antaa mahdollisuuksia kansainvälistymiseen. Tällä hetkellä sataprosenttinen fokus on Saksan markkinoiden avaamisessa. Avasimme toimiston Berliiniin helmikuussa 2015. Valitsimme Saksan, koska emme halunneet lähteä kilpailemaan englanninkielisille markkinoille. Siellä joutuu nopeasti kilpailuun intialaisten ja filippiiniläisten tekijöiden kanssa. Hintaerot tuotannossa olisivat silloin niin merkittävät, että meidän pitäisi käytännössä perustaa itsekin toimisto niille seuduille, että pärjäisimme kilpailussa.

Vinkkisi aloittelevalle yrittäjälle.

Itse olisin välttynyt monelta ongelmalta, jos olisin kuunnellut itseäni viisaampia, jotka olivat jo kulkeneet saman polun. Kaikki piti kuitenkin kokeilla itse ja jälkikäteen olen miettinyt, että helpommallakin olisi voinut päästä.


Faktat

Finnchat Oy

Perustettu: vuonna 2012

Toimipaikka: Jyväskylä

Työllistää: 57 henkeä

Vuoden 2015 liikevaihto: 1 900 000 euroa

Kuvat: Mikko Vähäniitty
Teksti: Enni Sahlman