Toisen housuissa

Ihmisen on mahdotonta asettua toisen asemaan. Tämä on väite, johon olen alkanut yhä enemmän uskoa. Kuitenkin yrittää voi aina ja vaikka ei täysin onnistuisi, on meillä mahdollisuus näkemyksissämme päästä toisiamme lähemmäs.

En tiedä, onko tapamme kohdata ihmisiä muuttunut siitä, mitä se joskus ennen oli. Kuitenkin on lisääntynyt tunne ja käsitys siitä, että nyky-yhteiskunnassa yritys ymmärtää toista puuttuu, ja sen sijalle on yhä pinttyneemmin tulleet ennakkoluulot. Leimaamme toisia heitä kuulematta tai ymmärtämättä. Sosiaalisessa mediassa leimaaminen vielä korostuu.

Miten tämä liittyy yrittäjyyteen? Monella tapaa. Majoitusalanyrittäjänä oma persoona on osa vieraan kokemusta, jolloin aito ystävällinen palvelu vie tilan ennakkoluuloilta. Mitä tehokkaammin tämän pystyy tekemään, sen parempi. Osaltaan tästä lähtee myös oman yrityksen imago. Oma tai asiakaspalvelijan hymy sekä ongelmiin ja kysymyksiin vastaaminen ovat investoinnin suuruuteen nähden tehokkain asiakas- tai vieraskokemuksen parantaja.

Toiseksi tämä liittyy yrittäjien keskinäiseen yhteistyöhön. On helpompi tehdä yhteistyötä, kun ei ole kasannut toisesta ennakkoluuloja, jotka rajoittaisivat tai haittaisivat. Oma kilpailija on syytä ajatella yhteistyötahoksi, sillä yhä useammassa asiassa työskentelemällä yhdessä kasvatamme koko isoa kakkua ilman, että kilpailemme naapurin kanssa pienistä siivuista.

Haastankin kaikki mukaan ymmärtämään toisiamme ilman ennakkoluuloja tai sarvia ja hampaita, kuten sanotaan.