Tunteita ja tuoksuja – sitouta asiakkaasi sydämellä

Sanotaan, että joulun aika on täynnä taikaa: on tuoksuja, kimallusta ja tunnelmaa. Joulu on täynnä tarinoita, tunteita ja sisältöä. Yrityksen viestintää ja siihen liittyvää sisältömarkkinointia voi helposti verrata erilaisiin joulun ajan asioihin. Tässä muutamia jouluisia vinkkejä sisältömarkkinointiin.

Tunne oma brändisi

Onko yrityksesi joululauluna harras, rauhoittava ja perinteikäs? Vai modernimpi rallatus kaikilla mausteilla? Syökö yrityksesi joulupöydässä kinkkua sinappihunnulla vai ilman vai ollenkaan?

Jotta voit tuottaa toimivaa ja sitouttavaa sisältöä, tulee sinun tuntea oma brändisi. Jos et tiedä, mitä edustat, on vaikea lähteä markkinoimaan tehokkaasti yhtään mitään. Kun tunnet brändisi ja tiedät ne kärjet, joita haluat erityisesti tuoda esille, on sisältömarkkinointisi yhtenäisempää. Näin tärkeimmät teemat toistuvat säännöllisesti, jolloin jäät myös varmemmin mieleen.

Nykypäivän maailma on täynnä tarjontaa, joten et voi tuottaa pelkkää osta-osta-sisältöä erottuaksesi joukosta. Tämän päivän avainsana on lisäarvo eli mitä lisäarvoa voit tarjota asiakkaalle verrattuna kilpailijoihin. Lisäarvo voi olla esimerkiksi elämys, positiivisesti yllättävä laatu tai hyvin hoidettu ongelmatilanne. Tärkeintä on, että asiakkaan mieleen painuva muisto yrityksestäsi on positiivinen.

Moni yritys tekee sisällöistään kankeita ja virallisen kuuloisia. Tämä toimii toki joissain kanavissa, mutta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on lupa olla rennompi ja henkilökohtaisempi. Silloin myös erottuu, kun sisällöistä välittyy persoonaa, ja yrityksestä jää pysyvämpi tunnejälki. Tuo siis yrityksesi persoona isosti esiin, äläkä pyytele sitä anteeksi.

Tunne kohderyhmäsi

Toisille joulu on vuoden rakkainta aikaa, kun taas toiset hyppäisivät mielihyvin suoraan juhannukseen. Yrityksessä täytyykin pohtia, mikä on se kohderyhmä, jonka haluaa tavoittaa.

Sama joululahja ei iske teini-ikäiseen tyttöön ja suvun vanhimpaan paappaan. Miksi siis yrittäisit väkisin myydä samaa kaikille? Kun tiedät kenelle haluat mitäkin tuotettasi myydä, voit helpommin luoda sellaisen sisältökampanjan, joka toimii. Tällöin saat parempia tuloksia vähemmällä työllä, kun markkinointisi ei ole hakuammuntaa.

Tärkeää on myös pohtia, mikä on se tunne tai muisto, jonka haluat kohderyhmällesi jättää. Oletko pelkkä lahjapaperi, joka hoitaa hommansa kerran lentäen sen jälkeen roskiin, vai kaunis lahjapussi, jonka haluaa säilyttää ja käyttää uudelleen?

Herätä tunteita

Muistatko sen tunteen, kun olet saanut lahjaksi jotain todella itsesi näköistä? Jotain sellaista, joka kolahtaa ja saa sinut hieman herkistymäänkin, sillä ymmärrät lahjan antajan todella ajatelleen juuri sinua. Minulla yksi tällainen joululahja on rannekello, jota katsoessani mieleen  tulvahtaa kaikki, mitä silloin vuosia sitten tapahtui: muutto uuteen ihanaan kotiin aatonaattona, pelko siitä, ehtiikö mies työreissusta jouluksi kotiin, kun kaikki lentokentät suljettiin lumipyryn vuoksi sekä se tunne, kun hän väsyneenä jäälyhtyjen valossa sitten saapui ja yllätti pienellä paketilla, vaikka oli sovittu, ettei tänä vuonna lahjota toisiamme.

Se perinteinen kun-en-muutakaan-keksinyt-suklaarasia on ihan kiva, mutta voit olla varma, ettei se jätä vastaanottajalle sellaista muistoa, joka herättää tunteita nyt ja vuosienkin päästä. Samoin sisältömarkkinoinnissa: jos sisältösi on samaa massaa kuin muilla, se voidaan lukaista, mutta se ei todennäköisesti jää mieleen. Mieti, kuinka voisit luoda asiakkaalle tai potentiaaliselle sellaiselle tunteen, että välität hänestä ja haluat tehdä juuri hänen palvelukokemuksestaan erityisen. Kuinka voisit yrityksesi jokapäiväisellä viestinnällä luoda brändisi ympärille sellaisen tunnelman, jonka asiakas muistaa varmasti?

Ihminen ei ole robotti, eivätkä asiakkaasi ole mystisiä olentoja, joiden tavoittamiseksi pitäisi keksiä ihmeitä. He ovat samanlaisia ihmisiä kuin sinäkin, tunteineen ja tarpeineen. Hyödynnä siis tätä puolta markkinoinnissa ja sitouta asiakkaat yritykseesi sydämensä pohjasta. 

Priska Autio

Sisällöntuottaja, toimittaja, media- ja markkinointialan moniosaaja. Positiivista yrittäjyyttä!