Meinaako markkinointi unohtua?

Monelle yrittäjälle markkinointi tuntuu olevan pakollinen paha, jota lykätään huomiselle, ensi viikolle tai muuten vain rauhallisempaan hetkeen. Usein sopivaa hetkeä markkinointiin paneutumiselle ei kuitenkaan tule, jolloin homma lykkääntyy aina vain eteenpäin tulevaisuuteen. Markkinointia olisi kiireenkin keskellä kuitenkin hyvä pysähtyä miettimään säännöllisesti, sillä se on hyvin olennainen osa sitä, että asiakkaat tietävät yrityksen olemassaolosta.

Moni kertoo markkinoinnin unohtuvan, koska muuta hommaa on niin paljon, ei ole varaa palkata ammattilaista hoitamaan markkinointia tai markkinointia ei koeta niin tarpeelliseksi, että siihen haluttaisiin panostaa, koska asiakkaita käy muutenkin. Mutta mitä jos kävisi vielä enemmän? Panostamalla hetken yrityksesi markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen saat ihmeitä aikaan, sillä sanonta ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” todella pitää paikkansa.

Markkinointistrategioista ja -suunnitelmista saisi oman pitkän blogipostauksensa, mutta koska monet yrittäjät ovat mieluummin käytännön tekijöitä, listasin muutaman ajatuksen, joiden avulla oman yrityksen markkinointitoimenpiteitä voi tehostaa. Tässä siis vinkkejä, joiden avulla helpotat markkinoinnin viemistä suunnitelmista käytäntöön:

1 Graafinen ohjeistus

Yllättävän monelta yritykseltä tämä puuttuu tai sen tarkoitusta ei ymmärretä. Graafinen ohjeistus on yksinkertaisuudessaan ohje siitä, millainen on yrityksen graafinen ilme eli mitkä värit, fontit ja kuviot kulkevat yhtenäisenä läpi yrityksen markkinoinnin ja viestinnän. Kuinka tämä sitten helpottaa markkinointia? Kun tiedät, miltä yrityksesi ilme näyttää, et kuluta turhaan aikaa testaillen eri mahdollisuuksia, vaan voit keskittyä sisältöön tietäen, että graafinen ilme tukee yrityksesi imagoa.

2 Yrityksen sisällöt yhtenäisiksi

Moni ymmärtää, että yrityksen välittämän viestin tulisi olla yhtenäinen kaikissa kanavissa, mutta aina ei kiinnitetä huomiota siihen, että sisältöjen tyyli olisi yhtenäinen. Tämä ei tarkoita, että kopioit saman tekstin tai kuvan jokaiseen kanavaasi, vaan sitä, että tuottamasi sisällöt ovat tunnistettavissa ja liitettävissä tyyliltään juuri sinun yritykseesi. Kun tiedät millainen ääni yritykselläsi on, sujuu tekstin tuottaminen nopeammin ja lopputulos tukee yrityksesi kokonaisilmettä mahdollisimman hyvin.

3 Some-suunnitelma

Nykyään toitotetaan, että somessa on oltava, mutta se ei riitä, jos ei sinne päivitä mitään. Useimmiten some onkin yllättäen juuri se markkinoinnin kanava, joka jää kiireessä päivittämättä, vaikka se on yksi tärkeimmistä. Tässä apuun tulee some-suunnitelma, johon kirjaat ylös päivät, jolloin päivität someen sisältöä sekä suunnitelman siitä, millaista sisältöä tulet kyseisenä päivänä päivittämään. Näin some ei jää unohduksiin, eikä sen päivittämisestä voi kiireen keskellä luistaa, kun aiheetkin ovat jo valmiina. Tämä ei tietenkään poissulje spontaanien some-päivitysten tekemistä, vaan luo pohjaa säännölliselle päivittämiselle, jonka avulla houkuttelet asiakkaat seuraamaan yritystäsi.

Kaikille näille toimenpiteille yhteistä on ajan säästö. Kun et joudu keksimään joka kerta pyörää uudelleen, tehostuu markkinointisi huomattavasti. Järjestä siis tulevina viikkoina itsellesi kalenterista aikaa markkinoinnin suunnitteluun, mieti millaisena haluaisit muiden näkevän yrityksesi ja pyydä tarvittaessa ammattilaisia apuun. Kun markkinoinnista tekee näkyvän osan arkea, alkaa se tuottaa myös tulosta!

Priska Autio