Luovan alan kiittämättömyys

Kuinka monesti sinulta on kysytty, tekisitkö jonkin pienen palveluksen, koska olet asiassa ammattilainen? Kuinka monta kertaa on oletettu, että teet mielelläsi työtä ilmaiseksi, koska se on intohimosi?

Itse olen onneksi säästynyt tältä toistaiseksi melko hyvin, mutta useissa keskusteluissa luovan alan yrittäjien kanssa on tullut puheeksi, kuinka paljon tällaisia pyyntöjä todellisuudessa tulee ja kuinka tuntuu, ettei luovaa työtä ja sen taakse nähtyä vaivaa osata aina arvostaa. Oletetaan, että yrittäjä haluaa palvella ilmaiseksi, koska hän tekee työtä intohimosta. Toki hyväntekeväisyystempaukset ja muut vastaavat ovat oma lukunsa, mutta kyselyitä tulee usein ilman, että palkkana olisi edes se hyvä mieli.

Sisällöntuottajan näkökulmasta erityisesti sosiaalinen media tuntuu olevan monelle haastava paikka. Pyydetään, että etkö voisi vähän somettaa meidän puolesta, muttei ymmärretä miksi siitä pitäisi maksaa. Kyllähän yrityksen some-tilejä voi päivittää vasemmalla kädellä samalla, kun tarkistaa oman Facebook-feedin kuumimmat juorut, mutta ammattilainen tekee päivitykset harkitusti ja niin, että sisältö tukee mahdollisimman hyvin yrityksen tavoittelemaa hyötyä. Tämä vaatii enemmän suunnitelmallisuutta ja aikaa, kuin silloin tällöin selfien lisääminen kivoilla hashtageilla. Ja yrittäjälle aika on rahaa.

Moni luovan alan yrittäjä on loistava työssään, mikä saa työnteon varmasti näyttämään helpolta. Tällöin voi olla vaikea hahmottaa, että työ todellisuudessa vie yrittäjältä aina aikaa ja panostusta. Sisällöntuottajana suurin osa työstä tapahtuu pääni sisällä, jolloin koneen naputtamisen taustalla tapahtuvaa aivotyöskentelyä ei millään voi mitata. Käsityöläisillä puolestaan matka ideasta valmiiksi tuotteeksi voi vaatia lukuisia tunteja, jolloin parinkympin alennuksen tinkiminen tai uniikin tuotteen pyytäminen kaverihintaan voi tuntua yrittäjästä harvinaisen kurjalta.

Vaikka tällaisia pyyntöjä varmasti tulee ja ne saattavat joskus ärsyttää, on hyvä miettiä syytä pyyntöihin. Oman alani kohdalla pohdin, voisiko olla, että sisällöntuotanto, somettaminen ja muut uudemman ajan markkinointitavat ovat joskus vaikeita ymmärtää? Olemme ammattilaisina niissä vahvasti sisällä, ja voimme vahingossa tulkita asiakkaan käytöksen niin, ettei työtämme arvosteta, vaikka kyseessä olisi enemmänkin se, ettei asiakas tiedä mitä työ todellisuudessa meiltä vaatii. Vahvasti elää varmasti myös mielikuva siitä, että tuotteen koko hinta menee yrittäjän taskuun, vaikka näinhän ei todellisuudessa ole. Ja jotkut ihmiset toisaalta taas ovat vain sellaisia, että pyrkivät saamaan kaiken elämässä ilmaiseksi. Syitä on varmasti monia, mutta itseäni on näissä tilanteissa ainakin auttanut se, että olen miettinyt muutamia keinoja, joilla pystyn avaaman tarvittaessa omaa työprosessiani asiakkaille. On helpompi ostaa, kun tietää millaista vastinetta saa rahoilleen.

Mieti siis seuraavan kerran, kun pyydät luovan alan yrittäjältä ilmaista palvelusta: olisitko itse valmis tekemään omaa työtäsi X-määrän tunteja hyvää hyvyyttäsi? Ja yrittäjä, pidä kiinni siitä, että saat työstäsi sinua tyydyttävän korvauksen, sillä ilmaista työtä saat tehdä ikuisesti. Asiakas maksaa mielellään, kun ymmärtää minkä hyödyn hän palvelustasi saa!

Priska Autio