Myyntiä somettamalla

”Laitoin yhden mainoksen Facebookkin, mutta ei tullut yhtään yhteydenottoa!?”

Tällaiseen kysymykseen törmään hyvin usein somekeskusteluissa sekä asiakkaiden yhteydenotoissa. Markkinoinnin ja myynnin ajattelu on monelle hyvin vieras. Ajatellaan, että tuloksia on tultava joka ikisellä esiintulolla ja jos soittoja ei kuulu, lopetetaan koko markkinointi. Ei hyvät yrittäjät, ei! Markkinointi on pitkäjänteistä työtä, se vie aikaa. Paljon.

Tai sitten hirveästi rahaa, mutta tässä jutussa kerron pienen budjetin toimista.

Meidän yritykseen tulee yli 90 % asiakkaista sosiaalisen median kautta, kyllä, yli 90 %.

Miten? No siten, että teen siellä paljon toimia, olen esillä, jaan oppejani.

No nyt mietit, että mitä kummaa? Kirjoittaja lupasi puhua myynnistä, niin se alkaakin puhua markkinoinnista! Homma kuitenkin menee siten, että ilman markkinointia ei tule myyntiä. Ja itse asiassa markkinointi on myyntiä. Niitä ei voi toisistaan pois irroittaa. Puhutaan nyt siis siitä, miten saat asiakkaan ostamaan sinulta. Itse en ole kahteen vuoteen myynyt yhtään, olen vain markkinoinut, ollut esillä ja kertonut mitä teen, jakanut vinkkejä ja ideoita. Ja kauppa käy koko ajan! Toki olen tehnyt tätä jo vuosia, joten pohjat on kunnossa ja siksi haluan sinuakin kannustaa pitkäjänteisyyteen ja uskoon somemarkkinoinnissa ja markkinoinnissa yleensä.

Sosiaalinen markkinointi

Somemarkkinoinnissa kyse on sosiaalisesta smalltalkista, jutustelusta ja höpöttelystä ihmisten kanssa. Jep, se vie aikaa. Mutta kumman valitset, ison määrän rahaa vai paljon aikaa markkinointiin? Ja vaikka laittaisitkin ison määrän rahaa, tarvitset silti aikaa. Markkinointi vaan toimii siten – psykologisesti – että pitkällä jänteellä luodaan luottamus sinuun ja tuotteeseesi.

Sosiaalinen smalltalkki taas tarkoittaa sitä että jutellaan ihmisten kanssa, ihmisinä. Asiakkaat haluavat nähdä kasvoja, kuulla ja nähdä ketä olette, mitä teette, miltä tuoksutte, miltä tunnutte. Ja tämä yrittäjiä yleensä pelottaakin, mutta väitän 12 vuoden kokemuksella, että jokainen voi sitä oppia jos vain haluaa. Sen olen nähnyt satoja ja tuhansia kertoja urani aikana. Ensimmäinen kerta on pelottavin, mutta jokaisella on se ensimmäinen kerta joskus. Emmekä ikinä ole valmiita ja täydellisiä, olemmehan ihmisiä!

Verkostoidu!

Somessa ei toimi se, että huutelet vain omalla kanavallasi yksin. Eikä se, että jaat vain omia juttujasi, etkä ole kiinnostunut toisista. Somessa tulee olla nimensä mukaan sosiaalinen. On vaan lähes pakko yrittää verkottua. Siten saavutat tuloksia, jos siis haluat ja tarvitset. Tarvitaan yhteistyötä, tägäyksiä toisten yritysten kanssa, keskusteluihin osallistumisia toisten päivityksissä, omissa päivityksissä sekä keskusteluryhmissä. EI sitä, että laitat mainoksen: OSTA OSTA! Ei. Somessa sinun pitää jakaa vinkkejä, ideoita, neuvoja oppia. Antaa jakoon omaa osaamistasi. Ja usko pois, se ei ole sinun kaupankäynnistäsi pois vaan tuo sinulle lisää kauppaa!

Miten tämä on mahdollista? No siksi, koska ihmiset näkevät osan osaamisestasi ja tulet heille tutuksi ja turvalliseksi ja sen jälkeen he uskaltavat ostaa ja suositella eteenpäin. Jos pysyttelet kolossasi piilossa hiljaa, ei sinua tunneta, eikä osata eikä uskalleta ostaa.

Mitä enemmän itse jaan oppejani verkossa videoin, webinaarein, blogein ja vlogein, sitä enemmän teemme kauppaa! (linkki Vimeoon webinaareista: https://vimeo.com/redesanoy/collections )

Ala siis toimia, heti tänään! Älä yritä tehdä fiiniä ja priimaa, tee itsesi näköistä juttua. Auta asiakkaitasi, tai oikeastaan fanejasi. Ala ajatella, että he ovat fanejasi jotka ”palvovat” sinua ja yritystäsi. Mitä voisit heille tarjota? Ota oppia artisteista ja paa ittes likoon! Omalla tyylillä.

Koukuta asiakkaasi – ja siitä se myynti ennen pitkää tulee!

Viisi vinkkiä:

1. Ole ihminen - Smalltalkkaa & naamat esiin!

2. Verkostoidu! - Mene vaikka kissanristiäisiin! Tee julkisia juttuja.

3. Sinä olet mainos! - Kaikkialla. Osallistu, mutta älä provosoi tai provsoidu.

4. Ole rohkea ja erilainen - Oo just semmonen ku oot! Bloggaa, Youtubeta!

5. TOISTA, TOISTA, TOISTA!

Sanna Jylänki, yrityssparraaja, yrittäjä, Redesan Oy https://www.redesan.fi

Sanna on innostava ja kannustava pienyrittäjien sparraaja, kouluttaja ja esiintyjä. #jotainlilaa brändääjä, henkilöbrändi, joka rakastaa esiintymistä ja somettamista. 12 vuoden aktiivinen työ pienyrittäjien parissa näkyy ja kuuluu, eikä vauhti tunnu hiljenevän, vaan kiihtyvän vuosi vuodelta! Sanna on toiminut aktiivisesti vuosia yrittäjäjärjestöissä ja monessa yrittäjyyteen liittyvässä muussakin tahossa.