Miten aloittaa hakukoneoptimointi?

Nuorille ihmisille tuskin tarvitsee teroittaa, että lähes jokainen ostopäätös tehdään ainakin osittain verkossa. Internet, some ja omat sivut onkin helppo tapa skaalata liiketoimintaa. Verkkonäkyvyys ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys. Hakukoneet kuten Google luokittelevat sivustot järjestykseen algoritmin avulla, joka ottaa erilaisia tekijöitä huomioon.

Asiakkaat, jotka tietävät tuotteen tai palvelun osaavat hakeutua yrityksen sivuille, mutta entäs potentiaaliset asiakkaat, jotka etsivät tarjoamaasi tuotetta? Sivun täytyy olla sekä hakukoneille että ihmisille sopiva. Hakukoneoptimointi on kätevää aloittaa alla esitetyssä järjestyksessä.

Sivuston tekninen toteutus

Onnistunut hakukoneoptimointi lähtee sivuston teknisestä toteutuksesta, jonka päälle koko paketti rakennetaan. Aloittelevan yrittäjän kannattaa siis välttää tekemästä työlästä virhettä ja rakentaa alusta hyvin, sillä jälkikäteen sen muuttaminen on hankalaa. Googlen algoritmi suosii nopeita sivuja. Kuka haluaisikaan odottaa paria sekuntia pidempään kuvan latautumista?

Jos ei itse osaa tehdä sivuja, on helpointa ulkoistaa toteutus jollekin. Kun sivuille tuottaa sisältöä, kannattaa välttää esimerkiksi liian suuria kuvia, mikä hidastaa sivuston latausnopeutta. Jos sivustolla on esimerkiksi taulukoita, kannattaa nämä tehdä HTML-koodilla ja lisätä myös kuviin vaihtoehtoinen teksti eli alt tag, sillä hakukoneet eivät osaa muuten niitä lukea.

Sivuston sisäinen optimointi

Ensimmäinen vaihe tekstien ja sisällön tuottamiseen on avainsanatutkimus. Kun potentiaalinen asiakas etsii tietoa aiheesta, kirjoittaa hän jotain hakukoneeseen. Tarkoitus on saada sivu ilmestymään ennen muita sivustoja hakuihin, joita asiakkaat etsivät. Tämä onnistuu keksimällä hakusanoja, joita haetaan usein ja jotka eivät ole kovin kilpailtuja. Hakuvolyymit ja kilpailun määrän saa selville Google AdWords -työkalulla.

Hakusanan aiheesta kirjoitetaan teksti, jossa sanaa täytyisi käyttää luonnollisesti eikä vain toistaa sitä niin monta kertaa kuin mahdollista. On hyvä myös laittaa sana otsikkoon ja etenkin alkuun. Moni sivusto kuitenkin kilpailee samasta hakusanasta, ja siksi kannattaa keskittyä ns.
Long tail eli pitkän hännän hakusanoihin, joissa kilpailu on pienempi. ‘’Paita’’ on kilpailtu hakusana, mutta ‘’musta suomalainen puuvillapaita’’ on jo paljon parempi. Suurin osa sivuston liikenteestä tuleekin tällaisista long tail -hakusanoista.

Sivuston sisäinen linkitys muuhun sivulla olevaan sisältöön on tärkeää, jotta Google löytää kaikki sivut mahdollisimman helposti. Tässäkin kannattaa muistaa luonnollisuus.

Googlen hakutulosnäkymässä kustakin nettisivusta näkyy otsikko, URL-osoite ja lyhyt kuvaus. Jos nettisivun osoitteessa on hakusana, on se positiivinen signaali hakukoneelle, samoin sanan esiintyminen heti sivun otsikossa. Sivun kuvaus eli metateksti houkuttelee kävijää klikkaamaan ja käymään sivulla. Sivuston kävijät voivat myös innostua klikkaamaan hakutulosta tekstin perusteella, ja algoritmi ottaa myös tämän huomioon.

Sivuston ulkopuolinen hakukoneoptimointi

Internet on täynnä sivuja, joilla puhutaan samasta aiheesta. Googlen täytyy luokitella nämä paremmuusjärjestykseen. Tämä tapahtuu follow-linkkien avulla. Idea tuli tieteellisistä artikkeleista, joista merkittävimpiin muut artikkelit viittaavat. Sama viittausperiaate pätee myös nettisivuihin.

Googlen crawlerit eli robotit etsivät jatkuvasti uusia nettisivuja ja yhdistävät sivuja toisiinsa linkkien avulla. Linkin elementtejä ovat sivu, jolle linkataan sekä linkin ankkuriteksti. Linkki tarkoittaa itse url-osoitetta, esimerkiksi www.tpaitakauppa.com, ja ankkuriteksti ‘’täältä t-paidat edullisesti’’. Ei kannata kuitenkaan käyttää aina samaa ankkuritekstiä, sillä usein toistuvana se vaikuttaa spämmiltä hakukoneille.

Ei kuitenkaan ole aivan sama, millaiselta sivustolta linkkejä saa. Vanhentuneet, epäilyttävät ja spämäävät sivut saattavat jopa olla haitaksi. Arvokkaita linkkejä ovat sellaiset, jota saadaan samaa aihetta käsitteleviltä sivuilta ja sivuilta, joilla on hyvä domain authority eli DA. DA:ta voi mitata esimerkiksi Moz Open Site Explorer -työkalulla ilmaiseksi. Lisäksi jos sivusto liittyy aiheeseen, voi linkin kautta tulla liikennettä.

Kannattako hakukoneoptimointi tehdä itse?

Joskus voi olla helpompaa palkata asiantuntija hoitamaan hakukoneoptimointia. Jos aikoo ottaa tehtävän itselleen, kannattaa olla tarkkana. Hakukoneoptimoinnissa on olemassa ns. Black hat -kikkoja, joilla voi nostaa näkyvyyttä. On esimerkiksi mahdollista luoda nettisivuja, jotka linkkaavat toisiinsa, tai kirjoittaa aiheen liittymättömiä linkillisiä kommentteja eri sivujen kommenttikenttään.

Hakukoneet muuttavat kuitenkin algoritmejaan koko ajan ja etsivät jatkuvasti keinoja rankaista sivuja, jotka näitä keinoja käyttävät. Tällainen strategia tuskin tulee pitämään yrityksen pystyssä pitkällä aikavälillä, ja saattaa kostautua: hakukoneet eivät välttämättä näytä sivua hakijoille tai
laskevat sivua hakutuloksissa alaspäin. Hakukoneet pystyvät jo tunnistamaan esimerkiksi ennen suositun avainsanan liiallisen viljelyn.