Kukaan ei ole kiinnostunut yrityksestäsi

Lähtökohtaisesti kukaan ei ole kiinnostunut yrityksestäsi. Ihmisiä kiinnostaa toiset ihmiset, tarinat ja se mitä sinä sekä yrityksesi edustatte.

Älä yritystä perustettaessa oleta, että pelkkä kasvoton yrityksesi on heti kiinnostava ja kauppaa alkaa satelemaan ovista sekä ikkunoista.

Rohkeus yrittäjyydessä ja markkinoinnissa

Monesti oletetaan, että pelkkä olemassaolo jo riittää. On jopa klisee, että tuoreiden verkkokauppiaiden ensimmäinen virhe on se, että oletetaan kaupan heti käyvän kun sivusto on pystyssä.

Yrittäjyys vaatii nykyään rohkeutta: Rohkeutta erottua muista ja rohkeutta olla jotain mieltä.

Kaikki mitä teet on markkinointia

Ilmeiset asiat kuten logot, kotisivut tai mainonta ovat markkinointia. Sinun mielipiteesi, naamasi, somekäyttäytymisesi ja se miten puhut tai esiinnyt ovat myös markkinointia.

Uskalla olla oma itsesi, mutta uskalla myös tuoda sitä esiin.

Koska pahinta mitä voi tapahtua on se, että ketään ei kiinnosta!

Konkreettisia vinkkejä rohkeampaan markkinointiin

Uskalla näyttää hinnat.

Kerro rohkeasti hinnoittelustasi. Hinnan piilottaminen on merkki siitä, että hinnoittelu ei ole ehkä ihan läpinäkyvää, tai, että hintasi ovat liian kalliita näytettäväksi. Huomioi, että kallis ei tarkoita vain korkeaa hintaa, vaan pääasiassa sitä, että hyöty ei ole hinnan kanssa tasapainossa.

Paketoi tuotteesi vertailukelvottomaksi.

Älä vain luetteloi palveluitasi kuten kaikilla muillakin kilpailijoillasi. Luo ennen näkemättömiä tuote- tai palvelupaketteja joihin ei löydy vertailukohtaa alaltasi. Mitä erikoisemman nimen tuotteelle keksit, sitä parempi.

Kerro rohkeasti hyödyistä.

Älä kerro pelkkiä tuotteiden ja palveluiden ominaisuuksia, vaan avaa aina mitä hyötyä niistä on, vaikka ne voisivatkin kuulostaa sinun mielestäsi ilmeisiltä. Koska olet oman alasi asiantuntija, helposti sokaistut luulemaan, että ominaisuus jo itsessään kertoo hyödyn.

”Tuote X:n ominaisuus on Y. Sen avulla voit (hyöty 1) ja (hyöty 2)”

Tuota sisältöä.

Internet-markkinointi on mahdollistanut sen, että pienelläkin budjetilla on mahdollista kilpailla isojen pörssiyhtiöiden kanssa samasta huomiosta. Se vaatii vain rohkeutta ja aikaa. Sisältöä voi tuottaa monella tapaa. Joillekin sopii kirjoittaminen, joillekin vaikkapa puhuminen videolle. Mieti mikä on sinulle ominaisin tapa tuottaa sisältöä ja tee sitä täysillä. Videoiden kuvaamisen ei tarvitse olla tarkkaan harkittua ja laskelmoitua. Sinulla on kädessäsi älypuhelin, jolla videon kuvaaminen onnistuu missä vain. Tärkeintä ei ole silti itse sisällön tekeminen, vaan vähintään yhtä tärkeää on sisällön jakaminen.

Tarjoa helppo väylä yhteydenottoon.

Älä pakota asiakastasi menemään heti syvään päähän, eli ”yhteystiedot”-sivulle ja soittamaan jollekin tuntemattomalle naamalle. Madalla siis yhteydenoton kynnystä:

- Chat

- Soittopyyntölomakkeet

- Ilmaiset kartoitukset, maistiaiset, testit, demot ja esittelyt

- Simppeli yhteydenottolomake

- Somenapit

Muista perustella ja kertoa, että yhteydenotto on riskitöntä ja helppoa.

Luottamus ei välttämättä rakennu hetkessä, joten harkitsevia ja kiinnostuneita asiakkaita kannattaa houkutella ilmaisilla ladattavilla materiaaleilla, joissa pääset esittelemään paremmin osaamistasi ja antamaan lisää apuja ongelmiin. Kyse on siis liidien keräämisestä ja sähköpostimarkkinoinnista. Huom. Älä yritä myydä heti, vaan rakenna luottamusta rauhassa.

Tee asioita rohkeasti!

Laita itsesi likoon. Älä välitä muiden mielipiteistä, vaan luota itseesi ja tee niin kuin parhaalta tuntuu.

Rohkeus ja muista erottuminen on menestyksesi kannalta huipputärkeää. Kun uskallat näyttää mielipiteesi ja olla reilusti jotain mieltä, hyviä asioita alkaa tapahtua.

Mene siis reippaasti epämukavuusalueelle.

Pienen punan pitää helottaa poskella kun olet klikkaamassa ”julkaise”-nappia. Silloin et voi mennä metsään!

Tuloksellista kevättä kaikille yrittäjäkollegoille!