Kasvu ja innovaatiot - sijoita itseesi

Warren buffet sanoi, että kannattavinta on sijoittaa itseensä ja omaan koulutukseen. Mitä sitten ovat yrityksen kasvurahoituksen ja innovaatioiden mahdollisuudet? Nuorelle yrittäjälle se tarkoittaa sijoittamista itseensä, omaan kilpailuykykyyn ja yrityksen osaamiseen.

Kilpailukyky, tuttavallisemmin ”kiky”, tarkoittaa konkreettisesti kykyä nousta aamulla ylös, juosta kovempaa ja voittaa päivän haasteet. Siihen päästäkseen pitää treenata. Jos haluaa olla maailman paras omalla alallaan niin pitää tutkimusten mukaan treenata 10 vuotta noin 10 000 tuntia. Se on muuten alle kolme tuntia päivässä.

Niin kuin urheilijoilla on sponsoreita, jotka kustantavat kisamatkat, niin yrityksilläkin on omat innovaatio ja kasvurahoittajansa, jotka uskovat nuoriin lupauksiin ja tekevät sijoituksia tuleviin mitaleihin. Kasvuun sijoittavat sinun itsesi lisäksi yksityiset yrittäjät, business enkelit, riskisijoitusyhtiöt ja pankit sekä julkiset toimijat kuten Business Finland, Sitra ja Euroopan unionin lukuisat yrittäjille suunnatut rahoitusohjelmat. Lisäksi löytyy paljon kokeneita konsultteja, eli valmentajia, jotka tuntevat tehokkaan treenaamisen menetelmät ja tuovat rytmiä arkiseen treeniin. Mikäli haluat tuloksia niin kannattaa treenata päivittäin parhaiden kanssa.

Rahaa tarjolla

Kasvurahoitusta tuli tänä syksynä sata miljoonaa euroa lisää julkiseen kassaan jaettavaksi. Iso summa, joka tyypillisesti kehittämisprojekteissa tuplataan yksityisellä rahalla. Kasvu ei nyt ole rahasta kiinni vaan tekemisen meiningistä ja nopeudesta markkinoille menossa. Business Finland tyyppisen innovaatiolainan tai -tuen nostaminen on kuin kävisi punttisalilla. Se on yrittäjän lounas-, liikunta- ja kulttuuriseteli oman firman hyvinvoinnille ja henkiselle kasvulle. Maksat suurimman osan silti itse, mutta onhan se hieno kehoa ja mieltä kehittäviin harrastuksiin kannustava systeemi.

Voit ajatella, että ”onhan mulla ideoita, mutta mites kehittää nyt kun päivät on täynnä nykyisen liiketoiminnan pyörittämisessä?” Tätä varten pitää osata ja uskaltaa tehdä ensimmäinen kunnollinen innovaatioprojekti ja löytää heti suunnitteluvaiheessa ammattimainen valmentaja.

Tuotekehitykseen tarkoitettua tutkimus ja kehittämisrahoitusta voi käyttää idean testaamiseen, liiketoimintaprosessin kehittämiseen, uuden palvelun validointiin ja testaamiseen oikeilla asiakkailla sekä kansainvälistymiseen. Isoja asioita pienelle yritykselle. Isolle yritykselle vieläkin isompia, mutta ongelma on sama: miten uudistua ja kasvattaa liiketoimintaa?

Tärkeintä on ymmärtää oma liiketoiminta läpikotaisin ja uskaltaa myöntää itselleen, että ei tiedä tai osaa vielä kaikkea. Toisaalta kasvu voi löytyä naapurin tontilta, jossa ruoho on aina vihreämpää. Mennään ja disruptoidaan niiden tuottoisa bisnesmalli. Muutos voi tarkoittaa liiketoimintamallin ja asiakaskokemuksen kekseliästä uudistamista. Ja mikä parasta, jos kauppa käy Suomessa, niin se voi käydä vielä paremmin ulkomailla. Ainakin asiakkaita on jo heti lähtöviivalla enemmän.

Kasvukäyrä nousuun

Yrittäjän elämänteot priorisoituvat luonnostaan maksukykyisten asiakkaiden kautta. Asiakaskokemuksesta ja tyytyväisyydestäkin puhutaan paljon, mutta maksava asiakas on yleensä tyytyväinen ja toisen kerran maksava asiakas sai siitä varmaan hyvän kokemuksen. Jos kysyt, niin jotkut jopa suosittelivat kaverille ja siitäkös se kasvukäyrä lähtee nousuun.

Yritysrahoituksella tähdätään yleensä ensimmäiseen maksavaan asiakkaaseen uudelle tuotteelle tai palvelulle. Se on syy investoida lisää pelkän tulorahoituksen sijaan. Jos tiedät tai haluat uskoa, että löydät uuden maksavan asiakkaan niin sitä kutsutaan liiketoiminnassa kasvumahdollisuudeksi. Jos ajattelit ottaa riskiä, olla rohkea ja kasvattaa liiketoimintaa uusilla tuotteilla niin sitä sanotaan innovaatiotoiminnaksi. Jos teet nuo molemmat, niin yrität ja menestyt paremmin.

Riskinotto, rekrytointi ja räväkkä eteneminen on oikea kilpailuetu innovaatio- ja kasvurahoituksen markkinoilla. Projekti pitää nimittäin myydä rahoittajille. Rahoittajat tykkäävät riskistä, uusista työntekijöistä tai kokeneista konsulteista, joita projektin menestyksekäs läpivienti väistämättä edellyttää. Kun katsot kalenteriasi, niin muistat varmaan, että et millään yksin ehdi tehdä tuota kaikkea. Tärkeintä on reipas tekemisen meininki ja hyvä tiimi, joka tuo sinulle aidon kilpailuedun. Samaa rahoitusta on tarjolla myös muille halukkaille, ja kyllä, se sinun iki-oma idea on hyvin todennäköisesti keksitty myös muualla. Jos sinusta näytää siltä, että sitä ei ole vielä osattu tehdä kunnolla niin silloin olet lähtöviivalla kilpailussa, jossa voit voittaa ja sijoittaa samalla itseesi.

Eka kerta 

Ensimmäinen kunnollinen innovaatioprojekti. Niin… jokaisella meistä on sellainen. Sen vetäminen jännittää ja valta tuo mukanaan vastuuta. Yrittäjän kannalta tärkeintä on hyvä tekemisen meininki, mahdollisimman lyhyt viive näkyviin tuloksiin ja lopputuloksen vieminen arvokkaasti perille, eli uusille asiakkaille.

Kasvu ja innovaatiorahoituksella ideoiden, kehittämisen ja kokeiluiden sekamelskasta voi tehdä projektin, joka on johdettavissa määrätietoisesti ja tehokkaasti. Sen tuloksista nimittäin riippuu firman seuraava kasvupyrähdys ja yrittäjän menestys.

***

Kirjoittaja: Mikko Henrik Pitkänen

Mikko Henrik Pitkänen on tehnyt tuotekehitystä ja uusia innovaatioita vuodesta 2002. Hän on työskennellyt rahoittajan, konsultin, projektipäällikön ja johtajan tehtävissä useissa kansainvälisissä yrityksissä. Hän on valmentaja propellipäille, jotka haluavat muuttaa maailmaa ja tehdä siitä paremman paikan yrittää ja onnistua.

www.propellerhat.co

mikko.pitkanen@propellerhat.co