Enemmän aikaa, vähemmän stressiä

Aika on hyvin mielenkiintoinen. Toisinaan se kiitää, kun sen haluaisi pysähtyvän ja matelee, kun jotain tulevaa odottaa kovasti. Ajanhallinta terminä on hassu, sillä emmehän me voi aikaa hallita. Meille kaikille on annettu 24 tuntia vuorokauteen ja se kulkee eteenpäin täysin samaa tahtia. Pystymme kuitenkin vaikuttamaan siihen, miten omat tuntimme käytämme. Omien arvojen mukainen ajankäyttö vähentää stressiä ja lisää onnellisuutta, joten onkin hyvä pohtia, mihin päivämme kuluvat.

Ajan tai sen puutteen edessä voi joskus tuntea voimattomuutta. Aika ei riitä kaikkeen ja ajanhallinta ei aina ole täysin omissa käsissä. Olennaista on erottaa järkevä ja tehoton ajankäyttö toisistaan. Järkevä ajankäyttö vie asioita eteenpäin ja saat tehdyksi juuri niitä asioita ja siinä järjestyksessä, kuin on tarpeellista. Tekemättömien asioiden lykkääminen ja niistä murehtiminen aiheuttaa ennakkostressiä, joka voi olla paljon vahvempaa kuin itse tekemisestä aiheutuva stressi. Paras vinkkini päivittäiseen stressinhallintaan on aloittaa jokainen päivä tekemällä aamulla ensimmäisenä juuri se asia, jota eniten tekisi mieli lykätä eteenpäin. Näin vapautat päivääsi positiivista energiaa ja aikaansaavan fiiliksen.

On myös hyvä tietää, että kiire on vain pääsi sisällä oleva tunne. Tunne siitä, että sinulla on paljon tekemistä odottavia asioita, joihin auttavat priorisointi, asioiden listaaminen, toimeen tarttuminen ja vastuun jakaminen. Älä oleta, että ympärillä olevien ihmisten pitäisi ottaa oma vastuunsa, vaan pyydä apua, kun sitä tarvitset. Opettele sanomaan ei ilman, että tunnet siitä syyllisyyttä. Varaa arkeenkin aikaa levolle ja laiskottelulle. Itsestä huolehtiminen ei ole itsekästä. Itsekkäämpää on se, että laitat muut tuntemaan nahoissaan oman stressisi ja ärtymyksesi.

Joskus murehdimme menneitä asioita tai huolehdimme turhaan tulevia - asioita, jotka eivät ehkä koskaan tapahdukaan. Silloin voi unohtua se, että elämä on tässä ja nyt. Tämä hetki arvokas lahja, joka ei koskaan enää palaa.

Viikon yllätys: Rentoutusharjoitukset ovat yksi parhaimpia tapoja lievittää stressiä. Yksinkertaisin keino on opetella hengittämään syvään. Se passivoi sympaattista hermostoa, joka rauhoittaa stressistä johtuvia oireita. Hatha jooga tarjoaa välineitä opetella ohjatusti syvärentoutumista ja oikeanlaista hengitystekniikkaa. Jooga voi myös opettaa kuuntelemaan kehoa ja olemaan armollisempi itselle suorittamisen sijaan.

Viikon kohokohta: Kokeile Päiväni murmelina -harjoitusta arvojesi mukaisen ajankäytön hahmottamiseen: Mikäli päiväsi toistuisi tismalleen samanlaisina päivästä toiseen elämäsi loppuun saakka, niin minkälaisia elementtejä haluaisit sisällyttää päivääsi? Voit piirtää tästä aikaympyrän tai -janan. Voit myös listata sellaisia asioita, joita et haluaisi sisältyvän päivääsi.

Viikon vinkki: Mikäli ongelmasi on ilta- tai yöaikaan tapahtuva asioista huolehtiminen, varaa siihen aikaa oman huolihetken tai ”vatulointivartin” merkeissä. Varaa aikaa noin 15 minuuttia ja kirjoita paperille, mitkä murheet mieltäsi painavat. Vastaa seuraaviin kysymyksiin. Miksi olen huolestunut tästä asiasta? Mitä, jos huoli toteutuu? Voiko asialle tehdä jotain? Mitä teen, jos ongelmalle ei voi tehdä mitään?